MESSAGE FROM YATIECOOKING

PERHATIAN BUAT PELANGGAN YATIECOOKING !!!!!



Akaun email yatiecooking telah ditukar kepada yatiecooking4@gmail.com

Yatiecooking mempunyai facebook akaun yang baru - Norhayati Basri, yatiecooking4@gmail.com. Sila maklum.

Terimakasih.

Friday, September 26, 2008

MINI PIZZA

Hmmmm .... bulan puasa nie banyak le cerita pasal biskut raya ye. Kali ni Yatie tukar topik ke juadah berbuka puasa. Mini Pizza nie Yatie dapat resipinya dari "100 Resipi Masakan Kuih-Muih Malaysia". Siapa owner resipi tidak le Yatie ketahuan. Almaklumlah dapat dari email. yatie dapat kompilasi resipi ini dari suami..... hmmmmm. Ada 100 resipi, tapi yang sempat buat cuma 1 ....hahahahahaha.
Yatie suka untuk kongsi bersama resipi ini.
PIZZA MINI
UNTUK MEMBUAT DOH:
500gm tepung gandum
11gm yis segera (selalunya yis satu peket memang 11 gm)
1 sudu teh gula
1 sudu teh garam
1 sudu mkn marjerin ( tak dak marjerin kat rumah, Yatie guna butter)
1 cawan air suam (mesti suam fungsinya untuk mengaktifkan yis)
1/2 cawan minyak
CARA-CARA:
Gaul rata semua bahan untuk doh sehingga lembut. Bagi sesiapa yang ada mesin pembuat roti senang. Masukkan semua & putar. Bagi yang tak ada tu, uli jangan tak uli. Sekurang-kurangnya 30 minit.
Ketepikan adunan & pastikan ditutup dengan kain lembab. Biarkan sehingga adunan naik 2x ganda.
Setelah adunan naik, tumbuk-tumbukkan adunan supaya keluar angin. Rasa-rasa kalau ada geram atau marah kat sesiapa, inilah masanya. Bahagikan adunan kepada ketulan-ketulan. Ini kena ikut saiz yang diingini. Bulat-bulatkan ia dan canai menjadi leper seperti terdapat dlam gambar paling atas. Biarkan doh selama 10 minit barulah dibakar dalam oven 190C (kalau oven saya) selama 10 minit.
Keluarkan dan dibubuh inti-inti mengikut selera masing-masing. disini yatie letak sos, daging hancur, cendawan & cheese.....puhhhhh ..... Masak sekali lagi sehingga cheese cair.

No comments: